Friday 4 March 2011

Duhai TUHANKU... Perkenankanlah...

 
TUHAN...ampunilah keterlanjuaranku. Aku hamba-MU yang zalim. Aku hamba-MU yang berdosa.
Sudah segunung dosaku ini. Sudah selaut dosaku pada-MU. Kemana harusku tuju dengan tubuh yang kotor ini..?
Sudah puasku meratap. Akhirnya, kusedari bahawa taubat hanya disisi-MU.
Aku ingin bertaubat ya ALLAH... Masihkah KAU sudi menerima taubatku ini...?
Aku manusia hina, ya ALLAH...

Ya ALLAH...
Betapa banyak usia kubazirkan dalam dosa. Aku ingkar segala perintah-MU.
Kuturuti runtunan nafsu yang jahat itu. Apa sahaja bisikan syaitan aku ikut dengan rela.
Kaki kuhayun mencari maksiat. Tanganku...memegang dosa.
Sepatutnya nikmat kaki dan tangan kugunakan untuk taat kepada-MU.
Begitu juga dengan nikmat-nikmat lain yang KAU anugerahi, yang aku terima secara percuma.

Ya ALLAH...
Masih sudikah KAU mengampuniku yang serba kotor ini...? Aku bimbang ya ALLAH, jika KAU tidak mengampuniku, jika usiaku panjang, aku akan hidup dalam kehinaan. Jika usiaku pendek, seluruh isi alam akan berkata 'Kami sudah tahu di mana kau akan dihumban buat selama-lamanya'.

Ya ALLAH...
Dosaku terlalu banyak. Aku berasa malu.
Namun, dengan penuh keinsafan aku merayu, kumohon KAU memberiku dua perkara.
Aku ingin memohon keampunan-MU. Aku pernah mendengar mereka berkata, ENGAKU Maha PENGAMPUN. Rahmat-MU jua Maha Luas.

Aku ingin memohon kesempatan usia. Aku berjanji ya ALLAH...dalam keinsafan dan kesempatan usia ini untuk menjadi hamba-MU yang baik. Aku ingin menebus dosa-dosaku yang lalu. Aku ingin menjadi insan baru, yang tahu bersyukur kepada-MU. Kumohon KAU tidak mencabut nyawaku dalam kemurkaan. Kumohon KAU mencabut nyawaku dalam iman...

Petikan daripada 

'...Saat kugapai kasih-MU
Barulah kutahu dalam diri ini
Ada sejuta keindahan yang belum kukenali
Andai lama dahulu kukenal diriku
Tidaklah aku tersasar dari jalan-MU.
Dan kini..dalamsujud aku menyerah
Taubatku hanya untuk-MU, Ya ALLAH...'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...